Autor: Verőczi ZoltánOd dňa 1. januára 2019 je v platnosti novela Zákonníka práce, ktorá okrem iného so sebou prináša nový inštitút známy ako „rekreačné poukazy“. Tie majú podporiť cestovný ruch na Slovensku a zároveň umožniť rekreáciu osôb so slabším príjmom. Nárok na tento poukaz majú zamestnanci pracujúci nepretržite aspoň po dobu 24 mesiacov vo firme, ktorej počet zamestnancov prevyšuje 49 pracovníkov, teda zamestnáva aspoň 50 ľudí. Pre tieto firmy je opatrenie povinné, zatiaľčo v spoločnostiach pod 50 zamestnancov je zatiaľ dobrovoľné.
Rekreačný poukaz môžeme v podstate považovať za príspevok na rekreáciu v rozsahu 55 % pri celkovej maximálnej sume 500 eur. V praxi to znamená, že zamestnávateľ poskytne maximálne 275 eur ročne, zatiaľčo zvyšok tejto sumy, teda 225 eur by si uhradil sám zamestnanec. Poukaz sa dá použiť len pre služby cestovného ruchu na území Slovenska, nie je však nutné uplatniť ho len v rámci jednej dovolenky, ale aj viacerých pobytov, pokiaľ sa s nimi nespájajú výdavky presahujúce 500 eur ročne.
Rekreačné poukazy sa dajú využiť v rámci rôznych situácií, ako je napríklad ubytovanie minimálne počas dvoch nocí, pobytový balík obsahujúci takéto ubytovanie plus stravovacie alebo iné rekreačné služby (napríklad wellness), ubytovanie na aspoň dve noci spojené so stravovaním alebo organizované viacdňové aktivity v rámci školských prázdnin. Do tejto kategórie spadajú predovšetkým letné tábory a sú k dispozícii pre potomka zamestnanca, ktorý je žiakom základnej školy alebo prvého až štvrtého ročníka osemročného gymnázia.
Akým spôsobom možno získať príspevok na rekreáciu
Znamená to tiež, že v rámci poukazu sa môže preplatiť aj pobyt rodinných príslušníkov zamestnanca, ktorí s ním žijú v spoločnej domácnosti. Aby mohol zamestnanec o príspevok na rekreáciu požiadať, musí mu ubytovateľ vystaviť faktúru alebo iný účtovný doklad. Tento doklad vystaví majiteľ slovenského ubytovacieho zariadenia, ktorý je živnostníkom alebo právnickou osobou. Je potrebné, aby k vystaveniu dokladu došlo pred úhradou za pobyt, keďže po vydaní pokladničného bloku sa už faktúra spätne vydať nedá.
Účtovný doklad, ktorý majiteľ ubytovania klientovi vyhotoví, musí obsahovať niekoľko základných informácií, aby bol platný a zákazník ho mohol poskytnúť svojmu zamestnávateľovi. K tým patrí predovšetkým meno a priezvisko hosťa, ako aj adresa jeho trvalého pobytu, dátum, počas ktorého k ubytovaniu došlo a miesto, v ktorom bol pobyt realizovaný. Všetky údaje sa musia nachádzať na jednom účtovnom doklade. Následne potrebuje pracovník účtovný doklad od ubytovateľa predložiť svojmu zamestnávateľovi do 30 dní od ukončenia pobytu, aby tak mohol byť príspevok zahrnutý do jeho najbližšej výplaty, čím mu vlastne budú preplatené náklady, alebo ich časť.
Rekreačný poukaz sa okrem toho dá používať vo forme elektronického poukazu, pričom o tom, či bude firma využívať prvú alebo druhú možnosť, rozhoduje zamestnávateľ respektíve sa dohodne so zamestnancom. Táto elektronická karta funguje podobne ako stravovacia karta z produkcie benefitových spoločností, akými sú BeneftiPlus, DOXX, UP Slovensko alebo Gusto karta. Karta sa môže využívať popri hradení rekreačných poukazov tiež pre vyplatenie elektronických straveniek či iných benefitov a nabíja ju zamestnávateľ.
Aby mohol zákazník túto elektronickú kartu u prevádzkovateľa ubytovacieho zariadenia využiť, tento musí mať zriadený terminál pre platby čipovou platobnou kartou, alebo ak chcete POS terminál. Viac informácií nájdete priamo v osobitnom § 152a, spadajúcom pod článok 311/2001 Z. z. Zákonníka práce.
Pri plánovaní dovolenky je dôležité myslieť aj na bezpečnosť majetku počas neprítomnosti. Uzatvorenie
poistenia nehnuteľnosti pomáha chrániť váš domov pred rizikami, ako sú krádeže či živelné pohromy, a poskytuje pokoj počas vašej neprítomnosti.